Skutery elektryczne a przepisy ruchu drogowego

Aktualności

Coraz więcej osób decyduje się na zakup ekologicznych pojazdów, takich jak motocykle elektryczne. W związku z tym pojawia się wiele pytań odnośnie do poruszania się nimi po drogach. Motocykl elektryczny a przepisy ruchu drogowego – co warto wiedzieć? Przekonajmy się!

Podstawowa kwestia – czy na miejski skuter elektryczny trzeba mieć prawo jazdy?

Od 2013 roku obowiązuje ustawa, wedle której karty motorowerowe zostały zastąpione prawem jazdy kat. AM. Dzięki temu dokumentowi możemy prowadzić skutery, których pojemność skokowa mocy silnika nie przekracza 50 cm3 lub 4 kW (w przypadku silników elektrycznych), a maksymalna prędkość, jaką mogą rozwinąć te pojazdy, to 45 km/h (homologacja L1e). Co ciekawe, wcześniej, aby móc użytkować skuter miejski, wystarczyło posiadanie karty motorowerowej lub dowodu osobistego. Z racji tego osoby urodzone przed 19 stycznia 1995 r. mogą korzystać z tych uprawnień dożywotnio, ponieważ prawo nie działa wstecz.

Osoby urodzone po 19 stycznia 1995 r., które chcą korzystać ze skuterów elektrycznych, muszą wyrobić prawo jazdy kat. AM. Mogą także skusić się na kat. A1 lub wyższą albo posiadać prawo jazdy kat. B co najmniej od 3 lat. Takie uprawnienia przekładają się na możliwość prowadzenia jednośladów, których pojemność silnika spalinowego ma do 125 cm3 lub 11 kW mocy znamionowej, jeśli jest to silnik elektryczny (homologacja L3e).

Kto może stać się posiadaczem prawa jazdy kategorii AM?

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM, musisz mieć ukończone 14 lat. Pozostałe wymagania, jakie trzeba spełnić, wyglądają tak samo jak w przypadku innych kategorii. Należy odbyć kurs, a następnie uzyskać pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego i praktycznego. Dowiedz się więcej również na temat rejestracji skutera elektrycznego (wspominaliśmy o tym w naszym poprzednim wpisie).

Skutery elektryczne a ścieżki rowerowe – w jakich miejscach można poruszać się tymi pojazdami?

Polskie przepisy ruchu drogowego zostały ostatnio dokładnie dopracowane, jeśli chodzi o hulajnogi elektryczne. Według ustanowionych przepisów pojazdy te muszą poruszać się drogą rowerową lub pasem ruchu wydzielonym dla rowerów. Jak natomiast wygląda sytuacja w przypadku skuterów elektrycznych? Czy te pojazdy mogą poruszać się ścieżkami rowerowymi?

Jeszcze do niedawna drogi rowerowe były przeznaczone wyłącznie dla rowerów. Obecnie mogą z nich także korzystać hulajnogi, jednak nie ma żadnych zapisów mówiących o tym, że skutery – ani spalinowe, ani elektryczne – również mogą się nimi przemieszczać. W związku z tym motocykle oraz skutery elektryczne powinny korzystać wyłącznie z dróg publicznych. Co więcej, w żadnym wypadku elektryczny skuter nie jest uprawniony do jazdy po ścieżkach rowerowych ani tym bardziej chodnikach dla pieszych.

Czy skuter elektryczny może poruszać się po buspasie?

Skuter elektryczny a buspas to kwestia dość zawiła. Skąd pomysł, że miejskie skutery na prąd mogą jeździć tymi pasami? Otóż według przepisów do 1 stycznia 2026 r. do jazdy buspasami uprawnione są pojazdy elektryczne. Co więcej, duże miasta, m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Rzeszów czy Bydgoszcz, zezwoliły na poruszanie się motocyklami po buspasach. Co jednak ze skuterami?

Po pierwsze, skutery elektryczne nie są motocyklami, więc nie obejmuje ich pozwolenie do jazdy buspasami udzielone przez większe miasta w Polsce. Po drugie, czym są pojazdy elektryczne według prawa? Pojazdy elektryczne wg art. 2 pkt 12 to pojazdy samochodowe, które są w stanie rozwinąć prędkość powyżej 25 km/h. Czym są jednak pojazdy silnikowe? To pojazdy wyposażone w silnik, z wyjątkiem motoroweru i pojazdu szynowego. Z powyższego wynika, że skuterami elektrycznymi nie można poruszać się po buspasach. Jednak nie do końca.

Wszystko zależy od homologacji danego jednośladu. Weźmy na przykład Skuter Super Soco CUx, którego moc to 2788 W, a maksymalna prędkość – 45 km/h. Model ten homologowany jest jako L1e, więc nie może korzystać z buspasa. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku Super Soco CPx, którego moc to 6000 W, a maksymalna prędkość 90 km/h. Ten pojazd z kolei homologowany jest jako L3e, więc może poruszać się buspasem.

Skuter elektryczny – wygodna i oszczędna alternatywa

Wiele wskazuje na to, że w przyszłości skutery elektryczne mogą wyprzeć pojazdy spalinowe. Nic w tym dziwnego, ponieważ oferują one o wiele oszczędniejszą eksploatację. To jednak nie jedyna zaleta takich środków transportu. Wielu posiadaczy ceni je również za zeroemisyjność. To pojazdy ekologiczne, bezpieczne dla środowiska naturalnego. Co więcej, również sama jazda takimi skuterami jest bardzo komfortowa i bezgłośna. Ten fakt docenią szczególnie osoby, które często przemieszczają się przez zatłoczone ulice dużych miast w godzinach szczytu.

Pozostaje jeszcze jedna kwestia: skuter elektryczny a cena. Wraz ze wzrostem popularności tych pojazdów możemy liczyć na bardzo atrakcyjne oferty sprzedaży, które wcale nie przewyższają kosztu zakupu skuterów spalinowych. Ponadto w Super Soco zawsze możesz skorzystać ze świetnych promocji.