Akumulator ma kluczowe znaczenie dla pracy skutera elektrycznego – to właśnie od niego zależy zasięg pojazdu. Wyróżniamy trzy główne rodzaje baterii: litowo-jonowe, żelowe i kwasowo-ołowiowe. Sprawdź, czym różnią się poszczególne rozwiązania, i dlaczego w ofercie Super Soco stawiamy na akumulatory Li-Ion.
Baterie litowo-jonowe
Z tym rodzajem akumulatora możemy spotkać się nie tylko w skuterach elektrycznych, lecz także w wielu innych sprzętach. Od niewielkich urządzeń mobilnych aż po pojazdy napędzane prądem – baterie Li-Ion oferują liczne zalety w wielu scenariuszach. Co stoi za ich popularnością? To między innymi wydajność, krótki czas ładowania i wysoka pojemność w stosunku do innych typów baterii. Sporym atutem są również inne kwestie związane z parametrami pracy: akumulatory Li-Ion zapewniają stały poziom mocy i nie wykazują m.in. efektu pamięci znanego z innych typów baterii.
Dlaczego baterie Li-Ion są stosowane w skuterach elektrycznych?
To jeszcze nie koniec zalet akumulatorów litowo-jonowych. Warto zwrócić uwagę również na wysoką proporcję ładunku energetycznego do masy baterii, a także świetną wydajność. Do tego dochodzi także optymalny do typowej jazdy motocyklem zakres temperatury pracy (od 0 do 35°C) i niski współczynnik samowyładowywania. To wszystko sprawia, że baterie Li-Ion doskonale nadają się do wykorzystania w pojazdach elektrycznych różnego rodzaju – także w skuterach. W ramach oferty Super Soco znajdują się właśnie motocykle zasilane tego typu akumulatorami.
Wady akumulatorów litowo-jonowych
Mimo licznych zalet należy pamiętać także o kilku istotnych wadach baterii Li-Ion. Jedną z najważniejszych jest wrażliwość na wysokie temperatury – już powyżej 35°C można zaobserwować znaczny spadek wydajności. Do tego niezalecane jest ładowanie i korzystanie z baterii poniżej zera. Ponadto akumulatory litowo-jonowe są droższe w produkcji niż alternatywne rozwiązania, choć należy podkreślić, że w tym przypadku korzyści baterii Li-Ion są zdecydowanie tego warte.
Alternatywne rodzaje baterii: akumulatory żelowe i kwasowe
Wśród propozycji różnych producentów działających na rynku skuterów elektrycznych możemy spotkać się także z pojazdami korzystającymi z innych rodzajów baterii. Należą do nich między innymi akumulatory żelowe, nazywane także bezobsługowymi lub „ładowanymi na sucho”. To rozwiązanie znane z samochodów spalinowych, w których możemy spotkać tego typu produkty, często pod nazwą „akumulatorów nowej generacji”. Ich kluczową cechą jest dłuższy czas trzymania ładunku – możemy spotkać się z modelami, które pozostaną naładowane nawet przez kilka miesięcy.
Aby jednak móc liczyć na takie wyniki, należy zadbać o odpowiednie parametry pracy. To zadanie może okazać się dość trudne: baterie żelowe najlepiej działają w okolicy 20°C, a zbyt wysoka lub niska temperatura może znacznie obniżyć ich żywotność. Dodatkowo baterie żelowe odznaczają się bardzo dużą wagą, przez co są po prostu niepraktyczne w skuterach elektrycznych.
Kolejnym typem akumulatora, który warto znać, są baterie kwasowo-ołowiowe. To technologia stosowana już od połowy XIX wieku. Ich atutem jest niska cena połączona z trwałością, lecz musimy mieć na uwadze konieczność dokładnej kontroli stanu naładowania baterii. Również i tutaj przeszkodą przy zastosowaniu w skuterach elektrycznych jest między innymi stosunkowo duża masa, a właściwie słaby stosunek wagi do pojemności.
Jak dbać o baterię Li-Ion?
Akumulator litowo-jonowy to najlepszy wybór do pojazdów elektrycznych, a szczególnie skuterów – w tej kwestii nie ma miejsca na wątpliwości. Aby móc jednak wykorzystać pełen potencjał tego rozwiązania, niezbędne będzie odpowiednie dbanie o baterię. Mowa przede wszystkim o ładowaniu: należy unikać zarówno całkowitego rozładowania, jak i przeładowywania akumulatora. Część producentów wdraża w swoich pojazdach i urządzeniach zabezpieczenia przed przeładowaniem; możemy je spotkać między innymi w jednośladach Soco. Więcej na ten temat można znaleźć w naszym artykule o zapewnieniu długiej żywotności motocyklowi elektrycznemu.