Zmiany w ustawie – Prawo o ruchu drogowym. Także dla motocyklistów

Aktualności

4 grudnia zmieniły się przepisy regulujące wymagania dla właścicieli i kierowców, także jednośladów elektrycznych. Rządowy projekt przedłożony przez Ministra Infrastruktury powstał we współpracy z Ministrem Cyfryzacji, jako tzw. pakiet deregulacyjny. Trudno nie cieszyć się z uproszczenia formalności, jednak nie wszystkie zmiany weszły w życie od razu po opublikowaniu. Co zatem się zmieniło i kiedy zacznie obowiązywać?

Prawo jazdy on-line – na TC Maxie bez prawa jazdy?

Kierujący np. motocyklami elektrycznymi takimi jak Super Soco TC Max wciąż będą musieli posiadać co najmniej prawo jazdy kat. B, jednak dokument mogą zostawić w domu Od 5 grudnia są bowiem z obowiązku posiadania przy sobie i okazywania dokumentu podczas kontroli drogowej na terytorium Polski. Dane i uprawnienia kierowcy będą podczas kontroli drogowej sprawdzane w centralnej ewidencji kierowców.  Przypomnijmy, że kierowcy nie muszą też posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia polisy OC.

 

Od 5 grudnia, wybierając się na przejażdźkę Super Soco, prawo jazdy można zostawić w domu. | fot. Szymon Florek

Wymiana dowodu rejestracyjnego nie będzie potrzebna

W sytuacji, w której w dotychczasowym dowodzie rejestracyjnym wypełnione zostały wszystkie rubryki przeznaczone do wpisania terminu następnego badania technicznego, nie trzeba już będzie wymieniać dowodu rejestracyjnego pojazdu. Takie rozwiązanie to znaczna oszczędność czasu i pieniędzy dla właścicieli pojazdów. Nowe rozwiązanie obowiązuje od 4 grudnia 2020 r.

Karta pojazdu i nalepki kontrolne nie będą już wydawane

Kolejnym uproszczeniem w procedurze rejestracji pojazdów jest zniesienie obowiązku wydawania karty pojazdu oraz nalepki kontrolnej i jej wtórnika. Dzięki temu właściciele pojazdów oszczędzą, np. podczas rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy w sumie 94,5 zł (karta pojazdu – 75 zł i nalepka kontrolna – 18,5 zł i łącznie 1 zł opłaty ewidencyjnej). Wydawanie karty pojazdu nie będzie konieczne, bo organy rejestrujące pojazdy oraz organy kontroli ruchu drogowego mają dostęp do centralnej ewidencji pojazdów. Właściciel może ponadto sprawdzić historię pojazdu on-line. Data wejścia w życie tych przepisów to 4 września 2022 r.

Pojazd zarejestruje starosta w miejscu czasowego zamieszkania

Nowelizacja ustawy wprowadza możliwość rejestracji pojazdu lub czasowej rejestracji na wniosek właściciela, również przez starostę właściwego ze względu na miejsce czasowego zamieszkania, a także czasowej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela w przypadku konieczności przejazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru, również przez starostę właściwego dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu. Data wejścia w życie – 4 grudnia 2020 r.

Będzie można zachować dotychczasowe tablice rejestracyjne

Ustawa wprowadza możliwość zachowania, na wniosek właściciela pojazdu, dotychczasowego numeru rejestracyjnego nabytego pojazdu. Obecnie opłata za najczęściej wydawane tablice motocyklowe to 121,50 zł, z kolei za rejestrację np. Super Soco TS płacimy 111,50 zł. Dzięki pozostawieniu dotychczasowego numeru rejestracyjnego nie będzie trzeba jej ponosić, jak również nie trzeba będzie ponosić opłaty za nalepkę kontrolną. Co ważne, nie wiadomo jeszcze, od kiedy ten przepis zacznie obowiązywać.

Już od czerwca rejestrację skutera elektrycznego będzie można powierzyć sprzedawcy. | fot. Salon Super Soco w Poznaniu

Dealer zarejestruje nowy pojazd

Wiadomo natomiast, że już od 4 czerwca 2021. Autoryzowane salony sprzedaży będą mogły odciążyć kupujących z załatwiania formalności związanych z rejestracją nowego pojazdu. Rozwiązanie to ułatwi proces rejestracji, zaoszczędzi czas nabywcy, a także umożliwi mu odbiór już zarejestrowanego np. elektrycznego skutera prosto z salonu. Rejestracja będzie w tym przypadku odbywać się w całości drogą elektroniczną.

Więcej informacji na temat zmian w prawie o ruchu drogowych można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.