Skuter miejski – wybrać elektryczny czy spalinowy?

Aktualności

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że skuter jest świetnym wyborem do miasta. To alternatywa nie tylko dla samochodu, ale też roweru, zwłaszcza z punktu widzenia osób dojeżdżających do pracy i niemających warunków, aby na miejscu wziąć prysznic. Skuter spokojnie sprawdzi się przez większą część roku, choć nie brakuje i takich, którzy jeżdżą nim zimą. Jeśli właśnie przymierzasz się do zakupu takiego pojazdu, to zasadnicze pytanie brzmi: jaki skuter miejski wybrać? Elektryczny czy może spalinowy? W podjęciu decyzji pomoże Ci nasz poradnik.

Koszty eksploatacji, czyli duży plus dla „elektryka”

Najważniejszym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę na etapie wyboru między skuterem elektrycznym a spalinowym jest to, ile tak naprawdę będzie Cię kosztować codzienna jazda. Musisz oczywiście uwzględnić prognozowany zasięg w skali dziennej, tygodniowej lub miesięcznej, aby móc przeprowadzić wiarygodne obliczenia. Już teraz możemy jednak zdradzić, że w każdym wariancie skuter miejski z napędem elektrycznym jest bezsprzecznie najtańszy w eksploatacji.

Przejechanie 100 kilometrów „elektrykiem” będzie Cię kosztować około 2 złotych (koszt może być niższy, jeśli ładujesz akumulatory w taryfie nocnej lub posiadasz własną instalację fotowoltaiczną). Dla porównania: skuter z silnikiem benzynowym w warunkach miejskich zużywa około 3 litrów paliwa na 100 kilometrów, co daje nam koszt ponad 15 złotych (przy cenie benzyny 5,20 zł za litr).

Czyli: oszczędność na każde 100 kilometrów wynosi około 13 złotych, co w skali miesiąca (przebieg 500 kilometrów) daje nam 65 złotych w Twoim portfelu. Dużo? Mało? Musisz to ocenić sam, ale chyba lepiej jest mieć te dodatkowe pieniądze, niż zostawiać je na stacji, prawda?

Serwisowanie

Ponownie wyraźną przewagę uzyskuje skuter miejski z napędem elektrycznym. Jego serwisowanie jest nie tylko znacznie tańsze, ale i łatwiejsze. Można zapomnieć o regularnej wymianie oleju oraz wielu części ruchomych.

Pisząc obrazowo: w skuterze elektrycznym nie bardzo jest się co zepsuć. Szczególnie, gdy mówimy o pojazdach wysokiej klasy, takich jak model CPX od Super Soco. To zdecydowanie będzie dobry wybór dla osób, które cenią sobie niezawodność, prostotę konstrukcji oraz nie mają czasu na jeżdżenie po serwisach.

Zasięg – spalinowy skuter miejski wygrywa, ale…

Tutaj akurat trzeba zapisać plus na konto skutera miejskiej z silnikiem benzynowym, który siłą rzeczy może przejechać więcej kilometrów na pełnym zbiorniku. Z drugiej jednak strony nie zapominajmy, że taki skuter użytkuje się niemal wyłącznie w warunkach miejskich, co wyklucza pokonywanie długich dystansów w ciągu dnia.

Wspomniany wcześniej model CPX oferuje zasięg nawet do 140 kilometrów (wariant z dwiema bateriami, średnia prędkość 45 km/h i masa kierowcy 75 kilogramów), co powinno być w zupełności wystarczające dla większości użytkowników. Jeśli potrzebujesz skutera na dojazdy do pracy i codziennie pokonujesz około 30 kilometrów, to będziesz musiał ładować baterie maksymalnie 2 razy w tygodniu – np. w pracy czy w domu, korzystając z taryfy nocnej.

Kwestie środowiskowe

Pod tym względem werdykt może być tylko jeden: bezapelacyjnie wygrywa skuter miejski z napędem elektrycznym. Nie dość, że są całkowicie bezemisyjne, to jeszcze można się na nich przemieszczać praktycznie bezgłośnie, co przyczynia się do poprawy komfortu życia w mieście. Skutery elektryczne są bardzo przyjazne środowisku naturalnemu, a ich właściciele mogą z dumą stwierdzić, że propagują postawę ekologiczną i przykładają rękę do poprawy stanu naszej planety.

Rada

Chcąc być w 100% eco-friendly warto ładować baterie skutera prądem ze źródeł odnawialnych, na przykład przydomowej instalacji fotowoltaicznej.

Cena zakupu

Pewnie Cię nie zaskoczymy pisząc, że e-skuter jest opcją droższą w zakupie. Wynika to przede wszystkim z faktu zastosowania w nim bardzo kosztownych baterii. Różnica w cenie w porównaniu ze skuterem spalinowym podobnej klasy średnio wynosi od 30 do 50 proc.

Zwróć jednak uwagę na to, o czym napisaliśmy wcześniej: na koszty eksploatacji. Te jednoznacznie przemawiają na korzyść skutera elektrycznego i nie chodzi tylko o wydatki na paliwo/energię, ale także serwis. W dodatku e-skutery cieszą się dziś tak dużą popularnością, że lepiej trzymają cenę, a więc w przyszłości powinieneś korzystniej sprzedać swój skuter na rynku wtórnym.

Ile więc kosztuje skuter elektryczny? Nasz bestsellerowy model CUX możesz mieć już za mniej niż 10 000 zł i będzie to świetny wybór do miasta. Sprawdź też cenniki pozostałych skuterów i motocykli elektrycznych z oferty Super Soco.