Jak prawidłowo dbać o baterie w skuterach elektrycznych?

Aktualności

Tak jak w pojazdach spalinowych należy dbać o prawidłową pracę silnika, tak w przypadku skuterów czy motocykli napędzanych na prąd sercem „elektryków” jest akumulator. Sprawdź, czy wiesz, jak prawidłowo przechowywać i konserwować baterie w skuterze elektrycznym.

Dlaczego warto dbać o baterie Twojego skutera elektrycznego?

Chcesz żyć długo i zdrowo, więc stosujesz dietę, ćwiczysz, chodzisz regularnie do lekarza. Krótko mówiąc – dbasz o siebie. Podobnie sprawa wygląda z akumulatorami w pojazdach elektrycznych – jeśli o nie zadbasz, odwdzięczą się dłuższą, niezawodną żywotnością.

W ten sposób zyskujesz podwójnie. Po pierwsze, zaoszczędzisz na naprawach. Po drugie, możesz dłużej cieszyć się z komfortowej i przyjaznej dla środowiska jazdy swoim skuterem elektrycznym.

Przechowywanie i konserwacja baterii w skuterze elektrycznym – czy w każdym przypadku wygląda to tak samo?

Na to, w jakich warunkach będziemy przechowywać akumulator np. poza sezonem, w dużej mierze ma wpływ typ baterii. Zachęcamy do przejrzenia artykułu, w którym opisujemy rodzaje baterii w motocyklu elektrycznym. Znajdziecie tam także informacje o bateriach stosowanych w naszych „elektrykach” oraz wskazujące, dlaczego stawiamy na akumulatory litowo-jonowe w skuterach i motocyklach Super Soco.

W tym artykule skoncentrujemy się na bateriach Li-On – sami je stosujemy, więc doskonale wiemy, jak zachowują się te akumulatory i jak je przechowywać, by zapewnić im długą żywotność.

Baterie litowo-jonowe są obecnie najbardziej popularne wśród jednośladów elektrycznych. Charakterystyczne cechy Li-On to przede wszystkim wysoka wydajność w połączeniu z niewielkimi gabarytami, długa żywotność oraz stosunkowo krótki czas ładowania.

Jak przechowywać baterie litowo-jonowe?

Akumulator skutera elektrycznego należy przechowywać w miejscu suchym i chłodnym, najlepiej w temperaturze pomiędzy 100C a 250C. Należy przy tym uważać, aby bateria znajdowała się możliwie daleko od wody (i wszelkiej wilgoci) oraz źródła ciepła (np. grzejnika).

W trakcie eksploatacji, zwłaszcza latem pamiętaj, aby nie zostawiać akumulatora w pełnym słońcu – zwłaszcza gdy temperatura przekracza 300C. Jeśli musisz zostawić jednoślad na parkingu na dłuższy czas, wybierz miejsce w cieniu lub zabierz baterię ze sobą.

Wystawienie baterii na długą ekspozycję na słońcu lub skrajnie niskie bądź wysokie temperatury skutkować będzie znacznym spadkiem ich wydajności oraz żywotności.

Ładowanie akumulatora w skuterach elektrycznych

Pierwsza, podstawowa zasada – do ładowania baterii motocykli elektrycznych i wszelkich innych urządzeń z działu elektroniki należy używać tylko oryginalnych ładowarek, które są dołączane do zakupionego sprzętu.

Unikaj także całkowitego rozładowania akumulatora. Sięgnij po ładowarkę przed dłuższą trasą oraz gdy bateria będzie naładowana na poziomie nie niższym niż 10–15%. Nie musisz obawiać się przeładowania baterii – obecne modele są zabezpieczone przed przeładowaniem. Staraj się utrzymywać akumulator na poziomie między 50-80%. Sprawdź także stan baterii przed dłuższą trasą, aby uniknąć niespodzianek w trakcie podróży skuterem elektrycznym. W zależności od baterii ładowanie może potrwać od 4 do 8 godzin do pełnego naładowania.